Over multiculturalisme, hoofddoek en maagdenvlies


Volgens Susan Moller Okon is multiculturalisme slecht voor vrouwen. Ben je het daarmee eens?

"Hartstochtelijk. Multiculturalisme betekent dat culturen naast elkaar bestaan en dat ze allemaal gelijk zijn. Dat zou betekenen dat vrouwenbesnijdenis, die binnen mijn oude Somalische cultuur zeer hoog aangeschreven staat, geaccepteerd wordt. Dat bijvoorbeeld in sommige moslimculturen het doden van een stel dat met elkaar naar bed is gegaan zonder dat ze getrouwd zijn, gerechtvaardigd zou zijn. En dat het doden of wel uitstoten van homoseksuelen normaal zou zijn. Dat zou betekenen dat deze waarden en normen volgens een multiculturalist gelijk zijn aan die van een liberale democratie. Ik vind dat krankzinnig. Daarom zeg ik dat het multiculturalisme slecht is voor vrouwen, want het betekent dat een vrouw uit de derde wereld, ook binnen onze liberale samenleving, uitgesloten zou blijven van onze liberale rechten en vrijheden, omdat ze toevallig een moslima zou zijn."

Ayaan Hirsi Ali (pag. 64)


Heb je zelf ooit een hoofddoek gedragen?

"Nooit. Ik gruw ervan. Het gaat niet alleen over een stuk stof, maar over het hele idee erachter. Voor orthodoxe moslims is het lichaam van de vrouw een "schande" en moet het daarom bedekt worden. Daaruit blijkt een grote minachting voor de vrouw. Welnu, ik zie mezelf of mijn uiterlijk niet als een schande. Integendeel, ik zie mezelf als evenbeeld van God. Hoe kan men een schepsel dat God gezegend heeft met verstand, minachten?"

Nahed Selim (pag. 115/116)

Naima_2

Hoe gaan Marokkaanse meisjes hier in Nederland om met die maagdencultus? Wat als ze geen maagd meer zijn?

"Zelfs in Nederland ken ik meisjes die daarvoor mishandeld zijn of die van huis zijn weggelopen. Het speelt nu in Europa zelfs een grotere rol dan in de landen van herkomst. Er bestaan hier dan ook heel wat klinieken waar meisjes hun maagdenvlies Verhofstadtderdekunnen laten herstellen. In de Koran staat dat een man en een vrouw voor het huwelijk niet met iemand naar bed mogen gaan. Maar in de realiteit doen mannen het wel: ze hebben vriendinnetjes, liefst blank en blond. Nadien laten ze een meisje uit het land van herkomst komen, van wie ze denken dat het een onbeschreven blad is. Die hypocrisie wordt later ook in stand gehouden door de moeders, de grootmoeders en de hele gemeenschap. Dat vind ik gewoon walgelijk."

Naima El Bezaz (pag. 95/96)


3 fragmenten uit: De derde feministische golf - Dirk Verhofstadt
Uitgever Houtekiet
Antwerpen/Amsterdam
2006

Geen opmerkingen:

Een reactie posten