Heeft Karel Martel Frankrijk gered?

Karel_martel

Afgelopen zomer op vakantie in Frankrijk kocht ik in Poitiers een boekje van de hand van Élisabeth Carpentier: Les Batailles de Poitiers. Carpentier was jarenlang professor in de geschiedenis aan de universiteit van Poitiers. Hieronder een fragment uit het concluderende hoofdstuk.

HEEFT KAREL MARTEL FRANKRIJK GERED?

Het is om verschillende redenen zeer aanvechtbaar om het op deze manier te stellen: - omdat in de 8e eeuw Frankrijk als zodanig nog niet bestond, alleen Gallië bestond nog maar, verdeeld in rivaliserende eenheden; - omdat deze bewering een waarde-oordeel bevat, ten faveure van Karel Martel en ongunstig voor zijn tegenstanders; - en tenslotte omdat we niet weten of die tegenstanders werkelijk het plan hadden om Gallië te veroveren.

Maar dit is slechts een woordenspel. Frankrijk is immers de erfgenaam van Gallië. Het lot van Frankrijk, maar evenzeer dat van Europa, zou totaal anders geweest zijn wanneer het vanaf de 8e eeuw in plaats van christelijk islamitisch zou zijn geworden. Men mag het betreuren of men kan zich erover verheugen, maar het is een feit. Gezien vanuit een westers standpunt leek het oprukken van de islam onstuitbaar. Maar vanaf het eerste treffen, behaalden de Fransen van Karel Martel bij Poitiers een overwinning die men kan beschouwen als beslissend en definitief, aangezien er daarna geen enkele veldtocht van de Arabieren meer naar het hart van Gallië is geweest. Dus in deze zin kan men zeggen dat Karel Martel Frankrijk heeft ‘gered’.

Ziedaar het werkelijke fundament van de symbolische waarde van de slag bij Poitiers: wat de beweegredenen van de twee tegenstanders ook geweest mogen zijn, en hoe groot of klein de veldslag ook geweest is, deze unieke veldslag in het hart van Frankrijk is het symbool geworden van het zegevierende verzet tegen de islam en tegen de Arabieren van Gallië/Frankrijk en, daarmee van Europa en de christenheid tegen de islam en tegen de Arabieren. Later, in de 16e eeuw, werd de slag bij Lepanto (1571), op vergelijkbare wijze het symbool van het verzet van het christelijke Europa tegen het tweede grote offensief van de islam, deze keer door de Ottomaanse Turken.

De slag bij Poitiers is geen mythe, het is een symbool. En dit symbool heeft nu nog een sterkere betekenis gekregen omdat de confrontatie tussen de christenheid en de islam sindsdien altijd is blijven bestaan. Aan het begin van het derde millennium is de problematische verhouding tussen het Westen en de wereld van de Arabische muzelmannen nog steeds brandend actueel. De islam verwerpt elke invloed van het westerse ‘model’. Wat betreft de westerlingen, zij hebben zich nooit zo uitgesproken over het islamitische gevaar of over de Arabische dreiging: maar de verwijzing naar de slag bij Poitiers als symbool is nog steeds actueel.

Henk

7 opmerkingen:

  1. Er zat natuurlijk wel weer een hoop eigenbelang in. Karel Martel en Remy Martin waren in die tijd de grootste cognacproducenten van Gallia. Om te voorkomen dat de islam met hun cognacverbod de markt over zouden nemen, hebben ze inderdaad Frankrijk gered. Follow the money!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. "...de confrontatie tussen de christenheid en de islam sindsdien altijd is blijven bestaan. Aan het begin van het derde millennium is de problematische verhouding tussen het Westen en de wereld van de Arabische muzelmannen nog steeds brandend actueel."

    Sindsdien altijd... dat is 'voortdurende' confrontatie.
    Hmmmm.

    "..is de verhouding nog steeds brandend actueel.."
    'nog steeds' "of opnieuw" of ".. voor de zoveelste keer.."

    Neen hoor, het is geen symbool.
    Het is een historische plaats en misschien wel een verkeerde: http://nl.wikipedia.org/wiki/Karel_Martel

    Wat wel symbolen zouden kunnen zijn, is de moskee van Constantinopel en Auschwitz.

    We zijn weer lekker aan het achteruit kijken....dus

    Hoogste tijd voor wat soera's.....
    Wie eerst ?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Eerst nog even een andere historische bewustmaking Dirk. De moskee van Istanbul was ooit de Haghia Sofia kathedraal van Constantinopel. Maar ik wil toe naar de slag bij wenen vanaf de Kahlenberg:
    http://uitingsvrijvidz.ning.com/profiles/blogs/de-zege-bij-wenen-12-september

    Te hulp gesnelde verdedigers van de Europese beschaving keken niet weg en bagatelliseerden of herbenoemden de toestand voor Wenen niet. Zij brachten persoonlijke offers en zetten door. Tegenwoordig wordt de strijd ter islamisering niet met het zwaard maar gefinancierd door oliedollars via de strategie van de baarmoeder, pogingen tot herhistorisering, versluiering, omkering en nieuwspraak zelfs via het onderwijs gevoerd.

    De verdediging van de beschaving met haar mogelijkheden op individuele ontplooiing, culturele verscheidenheid en wetenschappelijke traditie tegen een knechtende, beperkende, versluierende en verdommende islamisering die meekomt met de totalitaire doodscultus rondom Mohammed, kan met belichting van misstanden, ontvlechting van opzetjes, aan de kaak stellen van herhistoriserende brol en voortdurend appèl op gezond verstand gevoerd worden.

    Mogelijk komen steeds meer mensen ertoe gebruik te maken van uitingsvrijheid gekoppeld aan verwerven en delen van steeds beter zicht op zaken. Misschien groeit er bereidheid om beschaving uit te dragen in plaats van een gerede kans te lopen te veranderen in een soortgelijk monster als bestreden wordt. Wat mij betreft gaan meer mensen dàt beseffen en onder andere kennis nemen en delen van de Europese historie en die van het Midden-Oosten.

    Karel Martel speelde evenals Jan Sobieski en zijn gevleugelde Huzaren een zeer belangrijke rol in de Europese geschiedenis. Onthoud de datum 11 en 12 september 1683. Op de 11e september lanceerde ook Al Qaida geinspireerd door Soera 8:60 haar laffe aanval op weerloze burgers.

    En maakt aan de grens alle mogelijke strijdkrachten en vastgehouden paarden voor hen gereed, waarmede gij de vijand van Allah en uw vijand en anderen buiten hen, die gij niet kent, doch die Allah kent, moogt afschrikken.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Karel Martel heeft zeker een belangrijke rol gespeeld in het voorkomen dat West-Europa in Arabische handen viel. Het zou ondenkbaar zijn en ook niet worden geaccepteerd, wanneer men in een islamitisch land een school voor niet-moslims naar Karel Martel zal vernoemen, daarentegen hebben moslims hier wel scholen met de naam Saladdin en andere agressieve islamitische namen die slaan op islamitische krijgers en veroveraars.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @Rudolf,
    Scherpe opmerking, maar misschien is het nog wel erger. Ik ben er vrijwel zeker van dat er ook in Nederland geen school zal zijn die naar Karel Martel is vernoemd. Stel je eens voor hoe dat de moslims onder ons zou provoceren! Als er ooit een school met die naam is geweest, dan is die school al lang geleden van naam veranderd. De officiële leer is nu immers dat we blij moeten zijn met de moslims in ons midden. Daar past geen Karel Martel School in, want dat zou een school zijn die door haar naam eer bewijst aan een figuur die zo zijn best heeft gedaan de moslims van ons weg te houden. Een Sobieski school is om dezelfde reden onbestaanbaar, afgezien van het feit dat vrijwel niemand ooit van Sobieski heeft gehoord.
    Maar, lichtpuntje, al googelend vond ik dat er in Frankrijk, en wel in het schone plaatsje Nîmes, wel degelijk een École Charles Martel bestaat. Wat je je dan afvraagt is of er in de schoolbanken aldaar ook moslim-kindertjes zitting nemen. Ach, waarschijnlijk kan men best jaren lang op een school zitten zonder enig idee te hebben wie nou toch de figuur was naar wie die school vernoemd is. Toch zou het me niet verbazen dat er om die school vanwege haar naam nog eens een rel ontstaat.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @ Kees Rudolf,

    Zo'n relletje zal er zeker komen, want islamisering zal alles willen wegwissen wat die ideologie in de weg staat en stond.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Michiel de Ruyterschool Amstelveen
    De ruyter school Weurt
    Admiraal de Ruyterschool
    Willem van Oranje College
    maarten tromp school


    Overspannen dus.

    BeantwoordenVerwijderen