Enige ideeën over het wezen van man en vrouw.



Veenendaal,
29 november 1971

Enige ideeën over het wezen van man en vrouw.

Ik geloof dat het verschil tussen een homoseksuele en een heteroseksuele man nergens een wezenlijk karakter heeft. De geilheid berust op een andere lichamelijke estetiek, maar verder is er nergens, ook niet in de zielsstruktuur, een echt verschil. Een homoseksuele man en een lesbiese vrouw zijn gewoon man, respektievelijk vrouw, lichamelijk en psychies. De voorkeur voor het eigen geslacht is bijzaak, al wordt er maatschappelijk zwaar aan getild.

Met deze opvatting strookt ook het feit, dat een homoseksuele man en een lesbiese vrouw precies zo veel van elkaar verschillen, psychies, als een heteroseksuele man van een heteroseksuele vrouw. (De lesbiese liefde is heel anders dan de mannelijke homoseksuele liefde.)

Over de psychische stabiliteit van de vrouw: ik heb stellig vele honderden brieven van eenzame jongens en mannen ontvangen, vol geweeklaag over eenzamheid en vragen van hoe nu verder, en hoe kontakt vinden etc., maar nog nooit één brief van een zich over eenzaamheid beklagende en naar een vriendin hunkerende vrouw. (En dat, terwijl mijn binnenkomende post voor 78 procent van vrouwen komt!)

Vraag verder maar wat je wilt weten. Liefs.

Gerard Reve.


Uit: Gerard Reve - Brieven aan mijn lijfarts 1963-1980
Pagina 96
Uitgeverij Veen - Amsterdam/Antwerpen

1 opmerking:

  1. Ik wou dat Gerard nog leefde, dan zou ik hem kunnen vragen wat 'zielsstructuur' is en hoe hij dien denkt te kennen.

    BeantwoordenVerwijderen