Een 'nette' uitlaat


Ben ik een racist, en een fascist? Terwijl ik tegen de Jodenvervolging in de Sowjet-Unie protesteer? Of betekenen de woorden racist en fascist:: 'iemand die het op schaamteloze wijze met ons oneens is'? Ik weet niet, wat drs. Gortzak vindt, maar voor alle zekerheid ben ik het geheel met hem oneens. Ik geef hier
mijn volksgezondheid voorrang: gezondheid is de grootste schat.

Die troep bij Het Parool, dat zijn allemaal Atheïsten. Atheïsme en morele ontworteling gaan hand in hand.

In mijn veelgelezen boeken, en soms ook in mijn mondeling openbaar optreden, raak ik het onbewuste van de mensen aan. Ik vertel hun - wat ze onbewust allang weten - dat demonstreren tegen Israël en het Zionisme niets anders dan een 'nette' uitlaat voor hun antisemitisme is. Weinig mensen vinden het leuk, als hun een spiegel voorgehouden wordt.

Uit: Gerard Reve - Schoon Schip (1945 -1984), pag. 313/314. Uitgeverij Manteau Amsterdam.

2 opmerkingen:

  1. "Atheïsme en morele ontworteling gaan hand in hand"

    Tjaa... Gerard, hier sla je de spijker (en de plank) toch aardig mis...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Neen, Pete, Reve slaat hier - zoals wel vaker - de spijker geheel op zijn kop.

    BeantwoordenVerwijderen