Weerkunde

Er wordt gesnakt naar de lente. Jong en oud verlangen naar de zon, dit jaar heviger dan andere lentes en luider dan ooit want maart blijkt koudste maart sinds 'n kwart eeuw. Bij de slager, de bakker en in andere winkels waar nog met de klant gecommuniceerd wordt, hoor je van: Brr.. wat is het nog koud. Wat duurt de winter lang, hè? In het weekend wéér vorst aan de grond! Op Twitter gaat het meer van: F**cking Freezing #koud. Waar blijft toch die rokjesdag!, ik wil weer eens
vlees zien! #koudvoordetijdvanhetjaar. Ik had vanmorgen gewoon mijn winterjas aan moeten trekken #koud. Waar is die opwarming van de aarde als je 'm nodig hebt? #koud. Godver, buiten gym... #koud. Ik zit met me deken achter de pc #koud. Word nu toch echt zorgelijk allergisch voor mijn winterkleren. Treurig. #koud. Toch die muts maar weer uit de kast gehaald. #koud.

Die Sociale Media, een religieus multikul (k®onings)lied ("De W van welkom in ons midden. Tot welke God je ook moge bidden.") schijnbaar de grond in boren, dat wil nog wel maar tegen het weer valt weinig te twitteren. Vroeg lukt dus niet meer, het wordt een latertje dit jaar, toch zal die zon straks wel komen en haar warmte vrijwillig afstaan. Misschien wel dusdanig dat men net als in 2003 de rivier de Amstel de andere kant op laat stromen. En als de zon dan van geen ophouden weet en 't bestaat continu te blijven schijnen, dan zullen de bakker, de slager en de groenteman het wederom weten: Pff.. wat een hitte en er komt maar geen einde aan! Van mij mag het wel een graadje of tien minder, wat u bakker, slager? Ja, ondanks de hoge temperaturen zal er fanatiek getwitterd en gefacebookt worden alsof de zon nooit eerder zo heet was. Tweet, tweet: Ik zit hier achter me pc weg te smelten. Had ik maar een airco aangeschaft. #hitte. Het zweet loopt me tussen de borsten. #hitte. Ik heb n natte (bil)spleet, niet normaal meer #hitte. Zie je nou wel, de aarde warmt op! #hitte. Moet dat nou, mannen met korte broeken en sandalen op het werk? Ik verlang naar winterbanden. #hitte. Me haren plakken aan me hoofddoek, niet leuk meer. #hitte. Ik verlang naar een buitje, wanneer gaat het nu eindelijk eens regenen #hitte.

Het kan even duren, daar weet niemand iets zinnigs over te zeggen maar op een dag zal het weer gaan regenen, dikke, witte waterdruppels uit de grijze Hollandse hemel. Men spreekt en twittert dan dat het een aard heeft. Verlossing! Hashtag #eersteregendag is binnen de minuut trending topic op #Twitter, en de bakker, de slager en de groenteman kunnen er over meepraten maar dat doen zij niet, zij houden 't bij luisteren en begripvol knikken, zij kennen het klappen van de zweep want Nederland heeft, net als de meest bestelde pizza, vier seizoenen. Dat is het leuke, van alles wat, en daar moeten we dan telkens weer over spreken en twitteren, dat vooral, omdat we nu eenmaal snel vergeten. Maar nu eerst (naar de) zon!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten